ΜΕΛΕΤΗ ΜΕ ΟΡΙΑ

Πολλές φορές συζητιέται από τους/ις μαθητές/ριες και τους ενήλικες το θέμα του σχολικού και εξωσχολικού διαβάσματος, ένα ζήτημα αναμφισβήτητα αμφιλεγόμενο, καθώς από τη μια τα παιδιά συνηθίζουν να αδιαφορούν, έως και να μηδενίζουν τη σημασία και την αξία μιας τέτοιου είδους ενασχόλησης και από την άλλη οι γονείς/κηδεμόνες θεωρούν την καθημερινή και αποτελεσματική μελέτη των σχολικών εργασιών ως τον μόνο ασφαλή τρόπο, με τον οποίο μελλοντικά θα εξασφαλίσουν τα παιδιά τους τα προς το (ευ)ζην.

Πρώτα από όλα, θεωρώ σημαντικό να τονίσω πως η αποδοτική μελέτη διάφορων αντικειμένων με σκοπό την κατανόηση και τη σωστή εφαρμογή τους, τόσο στα μαθήματα του σχολείου όσο και σε εξωσχολικά, είναι σίγουρα μια «κερδοφόρα» διαδικασία. Μέσω της ουσιαστικής μελέτης οι μαθητές/ριες μπορούν να αντλήσουν ένα πλήθος πληροφοριών, έτσι ώστε να κατανοήσουν και να αγαπήσουν περισσότερο τους εαυτούς τους, να διαμορφώσουν την ταυτότητά τους, να ωριμάσουν συναισθηματικά και, κατ’ επέκταση, να προσανατολιστούν επαγγελματικά. Επίσης, καθώς η φοίτηση των μαθητών και μαθητριών μέχρι και το Γυμνάσιο είναι υποχρεωτική, ενώ παρέχεται δωρεάν η φοίτηση στο Λύκειο και αργότερα μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων, η φοίτηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι μια «χρυσή» ευκαιρία για τους μαθητές και τις μαθήτριες να αναπτύξουν διάφορες δεξιότητες, όπως η επικοινωνία και η ομαδική εργασία, τις οποίες και χρειάζονται για να επιτύχουν μια χωρίς αναταραχές συμβίωση και εξέλιξη, ενώ θα τις χρειαστούν στο μέλλον όχι μόνο στον επαγγελματικό, αλλά και στον προσωπικό τομέα της ζωής τους.

Παρ’ όλα αυτά, για να έχει κάποιος/α το επιθυμητό αποτέλεσμα από τις ώρες, τον κόπο και ενδεχομένως το ενδιαφέρον που αφιερώνει μελετώντας, θα πρέπει να βρει την ισορροπία μεταξύ μελέτης-καθημερινότητας. Με άλλα λόγια, η μελέτη θα πρέπει να επιτυγχάνεται, χωρίς όμως να επιβαρύνει τις υπόλοιπες πτυχές της ζωής κάποιου/ας, όπως τη σωματική και πνευματική του/ης υγεία και τις σχέσεις του/ης με άλλα άτομα. Τέλος, η μελέτη κάποιου αντικειμένου, ιδιαίτερα όταν αυτή πραγματοποιείται σε βάθος, θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά και μόνο οικειοθελώς.

Έχοντας αναφέρει όλα τα προηγούμενα, πιστεύω ότι γίνεται αντιληπτός ο ρόλος και οι συνέπειες που μπορεί να έχει το διάβασμα, όχι μόνο σε νεαρές αλλά και σε μεγαλύτερες ηλικίες. Σίγουρα πάντως, όταν μελετάει κάποιος/α, πρέπει να έχει όρια.

Άρθρο της μαθήτριας της Γ’ ταξης, Σταυρούλας Καρτσιδήμα